onsdag 23. mai 2012

Eskilstuna Anders Dubbel IPA

Systembolaget i Sverige har iverksatt et system som prioriterer lokale og små produsenter, og dette gjør at man kan få bestilt mer eller mindre hva det skal være, fraktfritt fra selv den minste bedrift i hele Sverige (og til dels Danmark (Amager)). Jeg benyttet meg av anledningen da jeg skulle til Sverige i starten av mai, og bestilte meg blant annet den relativt sagnomsuste Eskilstuna Anders Dubbel IPA, en øl som er behørig omtalt i Svenske øl-kretser. Denne hadde utløpsdato i mars 2013, og jeg antar derfor at den er brygget/flasket i mars 2011, og dermed var meget fersk. I glasset er den aprikos-farvet, noe tåkete og med et skum på ca. 2 cm. Aroma er preget av tung karamell men også grapefrukt og lime. Den er forøvrig på milde 8.7% alk. Smaken har mengder med honning, grapefrukt og en meget bitter avslutning. En ganske konfronterende øl. Personlig synes jeg den var god, men ikke særlig legendarisk. 6.9/10

2 kommentarer:

  1. Jag förstår din "besvikelse". Svenskarna har kanske hypat ölet en smula, men det är bara för att vi fortfarande (förvånansvärt nog) är lite svältfödda på liknande svenska öl. Den kan svaja i kvalitet också vad jag förstått. Vad jag gillar med den är att den är rätt frisk och citrusbetonad och inte så himla "köttig" som vissa kan vara.

    SvarSlett
  2. Jada, var ikke nevneverdig skuffet, men alltid når man hører mye om en øl og de i tillegg er litt vanskelige å få tak i ender man jo opp med forventninger som ofte ikke innfris. Hvis man sammenligner Anders men double-ipa'er fra norske og andre svenske mikrobryggerier kommer den nok veldig høy opp på listen, men den er for eksempel _grundig_ slått av Nøgne Ø Two Captains i alle aspekter. Enig i din kommentar at den er ganske frisk, og ikke så tung som mange DIPA'er, men så er den jo også på milde 8+%, nesten en vanlig IPA etter de nye (crazy) standardene som blir satt i mikrobrygg-verden. =)

    SvarSlett